, 18 stycznia, 2017, brak komentarzy

W jaki sposób uczyć się języków obcych szybko i efektywnie oraz bez wydawania pieniędzy na drogie kursy i programy językowe?

W artykule tym podam kilka wskazówek odnośnie tego, jak uczyć się języków obcych skuteczniej, efektywniej i szybciej oraz bez wydawania pieniędzy na drogie kursy i programy językowe.

Co ważniejsze, powiem tutaj o bardzo skutecznej aplikacji, całkowicie darmowej, która może zrewolucjonizować twoją naukę języków obcych, ale o tym później.

Zacznę od tego, że wyjaśnię kilka kwestii odnośnie samego procesu uczenia się, i tego jak się uczyć. Po tym, powiem z jakich materiałów korzystać.

 

Po pierwsze, ucząc się języka obcego, czy czegokolwiek innego, bardzo ważną rolę odgrywają powtórki.

Dlaczego tak się dzieje? Związane jest to ze sposobem, w jaki funkcjonuje nasz mózg.

Układ nerwowy człowieka zbudowany jest z ogromnej ilości komórek nerwowych, zwanych neuronami. Neurony są powiązane wzajemnie ze sobą, tworząc ogromną sieć włókien nerwowych.

Zostało dowiedzione, że to ta sieć połączeń neuronowych jest miejscem gdzie przechowywane są informacje.

Ucząc się czegoś nowego w naszym mózgu tworzone są nowe połączenia pomiędzy neuronami. Tym samym proces uczenia się ma charakter fizyczny, polegający właśnie na powstawaniu nowych połączeń neuronowych.

Powtórki odgrywają tak ważną rolę w procesie uczenia się, ponieważ powtarzając dane słowa lub frazy wzmacniamy w ten sposób istniejące połączenia neuronowe, czyniąc je bardziej trwałymi.

Z drugiej strony nieużywane połączenia neuronowe z czasem ulegają zanikowi, to właśnie jest zapominanie.

Czyli, aby nasza nauka języka obcego była efektywna, musimy zapewnić to, aby przerabiany materiał był przez nas powtarzany. Powtórki te powinny odbywać się w odpowiednich odstępach czasowych, w zależności od tego, na ile już coś pamiętamy.

Jednakże na zapamiętywanie przez nas informacji ma wpływ więcej czynników niż tylko powtórki.

 

Po drugie, łatwiej zapamiętujemy te informacje, który przeszły przez wyższe poziomy przetwarzania mózgu.

Gabriel Wyner, w swojej książce „Fluent Forever: How to Learn Any Language Fast and Never Forget It” pisze, że aby lepiej zapamiętywać słowa języka obcego powinniśmy:

– uczyć się ich brzmienia;

– powiązać brzmienia z obrazami (rzeczywistymi lub wyimaginowanymi);

i na koniec

– powiązać to wszystko z wydarzeniami z naszego życia.

Krokom tym odpowiadają czterech poziomach przetwarzania informacji, w oparciu o które działa nasz mózg. Są to:

– struktura

– dźwięk

– znaczenie

– odniesienie osobiste

Nasz mózg funkcjonuje na najniższym poziomie przetwarzania, poziomie struktury, gdy rozpoznaje ułożenie liter w słowach, to w jakim są one języku, itd. Na poziomie tym niewiele zapamiętujemy.

Uczenie się wymowy słów znacznie ułatwia ich zapamiętywanie. Zauważmy, że zazwyczaj to właśnie robimy ucząc się czegoś na pamięć, wielokrotnie powtarzamy coś na głos.

Przechodząc do uczenia się znaczenia słów, Gabriel Wyner uważa, że powinniśmy zaangażować w naszą naukę wyobrażenia czyli obrazy.

Według niego, ucząc się słów języka obcego nie powinniśmy po prostu uczyć się ich tłumaczeń. Czyli jak to rozumieć?

Na przykład, ucząc się angielskiego słowa „cat” nie powinniśmy myśleć o tym, że polskie tłumaczenie tego słowa to „kot”, lecz raczej powinniśmy wyobrazić sobie prawdziwego kota, małe futrzane zwierzątko. W ten sposób odniesiemy lepsze rezultaty w naszej nauce, ponieważ obrazy znacznie łatwiej utrwalają się w pamięci niż słowa.

Lecz możemy pójść jeszcze głębiej niż obrazy, i nadać słowom, których się uczymy osobiste odniesienie. Czyniąc to wielokrotnie zwiększymy efektywność zapamiętywania nowych słów w języku obcym.

Wracając do naszego poprzedniego przykładu, jeżeli połączymy słowo „cat”  ze wspomnieniem prawdziwego kota, którego mieliśmy w dzieciństwie, słowo to stanie się dla nas prawie nie do zapomnienia.

 

Po trzecie, możesz uczyć się skuteczniej, efektywniej i szybciej wykorzystując w nauce fiszki.

Wracając teraz do aplikacji, o której wcześniej wspomniałem, nazywa się ona Anki, i jest całkowicie darmowa.

Przy jej pomocy możemy uczyć się nowych słów i wyrażeń, wykorzystując to wszystko, co do tej pory zostało powiedziane, czyli wykorzystując powtórki i angażując w naukę wszystkie poziomy przetwarzania.

 Anki jest programem, który umożliwia tworzenie elektronicznych fiszek, oraz organizuje ich naukę na bazie naszej zdolności opanowania materiału.

Elektroniczne fiszki, wykorzystywane w programie Anki, funkcjonują na tej samej zasadzie, co fiszki papierowe.

Podobnie jak papierowe fiszki, które zawierały informacje z przodu karty i na jej odwrocie, podobnie ich elektroniczne odpowiedniki składają się z dwóch stron, z których pierwsza jest widoczna od razu, a druga dopiero po wydaniu odpowiedniej komendy.

Korzystając z tradycyjnych, papierowych fiszek, musieliśmy sami segregować karty w zależności od naszych postępów w zapamiętywaniu. W przypadku Anki segregacją kart zajmuje się program.
Anki działa w oparciu o dwie metody:

– Spaced Repetition System; oraz

– Active Recall Testing

 

Spaced repetition to powtórki w interwałach, czyli w określonych odstępach czasowych.

Przerabiając fiszki z programem Anki, za każdym razem określamy nasz poziom pamiętania danych słów, fraz czy zasad gramatycznych. W zależności od naszej samooceny, program wyznaczy czas, w którym ta sama karta pojawi się ponownie w naszej talii kart do przerobienia na dany dzień. Czym lepiej pamiętamy dane informacje, tym później i rzadziej program je wywoła, i czym gorzej je pamiętamy, tym wcześniej i częściej one powrócą.

W ten sposób, dzięki programowi Anki, regularnie powtarzamy materiał, który przerabiamy, we właściwych odstępach czasowych, co jest jednym z podstawowych gwarantów sukcesu w zapamiętywaniu.

 

Active recall testing to aktywne przywoływanie.

Nauka pasywna polega na czytaniu, oglądaniu lub słuchaniu, a następnie na powtarzaniu tego materiału.

W odróżnieniu od tego active recall można określić mianem nauki aktywnej, gdyż skupia się raczej na odpytywaniu niż po prostu powtórkach.

Czyli zgodnie z tym, pierwsza strona elektronicznej fiszki powinna zawierać tylko część informacji, wymagając od nas odpowiedzi na jakieś pytanie. Następnie, przechodząc do drugiej strony, sprawdzamy odpowiedź i staramy się zapamiętać poprawną wersję.

Active recall testing jest skuteczniejszą metodą niż nauka metodami pasywnymi, gdyż czynność przywoływania czegoś w pamięci wzmacnia ją, tym samym wzrastają szanse na pamiętanie danej informacji w przyszłości.

 

Tworzenie fiszek

W tym wszystkich niezwykle istotny jest sam proces tworzenia fiszek. Fiszki potrzebujemy tworzyć sami, w przeciwnym razie nie będą miały one dla nas tego osobistego wymiaru, który odnosi się do najwyższego poziomu przetwarzania informacji.

Samo tworzenie fiszek jest bardzo proste. Anki daje nam możliwość wpisania dowolnego tekstu, dodawania zdjęć, oraz nagrań audio lub wideo.

 

Tworząc elektroniczne fiszki dla słów języka obcego powinniśmy zrobić dwie rzeczy.

Po pierwsze, wyszukać w Internecie obrazki, które będą najtrafniej ilustrować ich znaczenie.

Najlepiej to uczynić przy wykorzystaniu Grafiki Google

Po drugie, wyszukać dla słów języka obcego nagrania audio.

Jedną ze stron, która umożliwia pobranie nagrań audio słów w wielu językach obcych jest Forvo.

 

Zauważmy, że czyniąc te dwie rzeczy, dodając dźwięki i obrazy, wykorzystujemy głębsze poziomy przetwarzania informacji, znacznie zwiększając możliwości przyswajania nowych słów przez nasz mózg.

 

A co z ostatnim poziomem, „odniesieniem osobistym”?

Tutaj właśnie pojawia się wymóg, aby tworzyć fiszki samemu.

Szukając, na przykład, obrazka dla słowa „cat” przeszukujemy dziesiątki czy setki różnych zdjęć, wybierając to jedno, które najbliżej odpowiada naszym wyobrażeniom kota. To jest właśnie ten wymiar osobisty. Dlatego też korzystanie z czyiś fiszek nigdy nie będzie tak samo skuteczne, czym wykonanie fiszek samemu.

Na przykład, gdy ja myślę o psie, to mam na myśli owczarka niemieckiego, bo to jest rodzaj psa, który miałem w dzieciństwie, i który kocham. Ale dla ciebie, twój rodzaj psa to może być jamnik. I tak jest też z każdą inną rzeczą.

Czyli, aby nasza nauka była naprawdę efektywna i skuteczna fiszki potrzebujemy tworzyć sami.

 

Korzystanie z programu Anki

Aby korzystać z programu Anki możesz zrobić jedną z dwóch rzeczy. Po pierwsze, możesz wejść na stronę ankisrs.net i ściągnąć tą aplikację na twój komputer stacjonarny lub laptop. Po drugie, jeżeli chcesz korzystać z Anki na smartfonie lub tablecie, to przejdź do sklepu na twoim urządzeniu mobilnym i wyszukaj AnkiDroid Flashcards lub AnkiMobile Flashcards dla Apple.

Nawet, jeżeli będziesz używać Anki głównie na smartfonie lub tablecie, to mimo wszystko zalecam zainstalowanie tego programu na komputerze stacjonarnym lub laptopie, ponieważ znacznie ułatwi ci to tworzenie fiszek.
Tak, więc zainstaluj teraz Anki na twoim urządzeniu. Po otworzeniu programu wybierz język polski, jeżeli chcesz używać programu w tym języku.

Strona główna tego programu wygląda w ten sposób.

Najlepiej zacząć od stworzenia nowej talii. W tym celu należy kliknąć na opcję „Stwórz talię”, która znajduje się na dole okna. Talia, jak w przypadku talii kart, będzie zbiorem fiszek, które tam umieścisz. Naszą talię możemy nazwać na przykład „Język …..” czy „Nauka słówek”, lub jakkolwiek chcemy.

Po stworzeniu nowej talii i przejściu do niej możemy zacząć tworzenie naszych elektronicznych fiszek. Aby stworzyć nową fiszkę, należy kliknąć na opcję „Dodaj”, która znajduje się na górze okna. Gdy to zrobimy pojawi się kolejne okno.

 

W górnym okienku, zatytułowanym „Przód” wpisujemy to, co chcemy, aby znajdowało się na pierwszej stronie naszej fiszki.

np. dog /dɒɡ/

Klikając na ikonkę załącznika, możemy dodać plik z wymowę tego słowa, który pobierzemy wcześniej z Forvo.

W dolnym okienku, zatytułowanym „Tył” wpisujemy to, co chcemy, aby znajdowało się na drugiej stronie naszej fiszki.

W tym wypadku może to być tłumaczenie tego słowa na język polski.

tzn. pies

Lub, jak rekomenduje Gabriel Wyner, obrazek ilustrujący znaczenie tego słowa.

Aby to uczynić, ponownie klikamy na ikonkę załącznika, lecz tym razem dodajemy zdjęcie, które wcześniej skopiowaliśmy z Internetu.

Po uczynieniu wszystkiego klikamy „Dodaj”, u dołu okna, tym samym tworząc pierwszą fiszkę.
Jak widzimy sam proces tworzenia elektronicznych fiszek nie jest skomplikowany.

Po utworzeniu profilu i zalogowaniu się jest możliwa synchronizacja pomiędzy wszystkimi naszymi urządzeniami. Oznacza to, że po rozpoczęciu nauki naszych fiszek na komputerze stacjonarnym, możemy później kontynuować ją, dokładnie z miejsca w którym skończyliśmy, na smartfonie lub tablecie, na przykład w drodze do szkoły lub pracy.

 

Z jakich materiałów korzystać?

Powiedziałem już wiele na temat samego procesu uczenia się i zapamiętywania, oraz na temat tego jak się uczyć.

Potrzebujemy odpowiedzieć teraz na pytanie, czego się uczyć.

Jeżeli tylko zaczynasz naukę jakiegoś języka, to co rekomenduję, to zakup jakiegoś prostego, dobrego samouczka. Najlepiej kupić jakiś podręcznik do samodzielnej nauki języka, który zaznajomi cię z podstawowym słownictwem oraz podstawami gramatyki. Najlepiej, aby podręcznik zawierał również nagrania audio.

To, co robimy następnie to wszystkie nowe słowa, frazy, oraz zasady gramatyczne ‘wrzucamy’ do naszego Anki, tworząc dla nich elektroniczne fiszki z obrazkami i nagraniami audio (na ile to możliwe).

Anki jest programem, który pomoże następnie ‘wrzucić’ to wszystko do naszego umysłu, tak aby to tam pozostało.
To samo możemy uczynić i w innych przypadkach, niezależnie od naszego poziomu zaawansowania w języku.

Jakimkolwiek podręcznikiem posługujemy się, wykorzystanie w naszej nauce programu Anki, znacznie usprawni i przyspieszy naszą naukę.

Jak na razie to tyle. Więcej informacji o tym w kolejnych artykułach.

Zainteresowanych tym tematem odsyłam również do książki Gabriel’a Wyner’a,  Fluent Forever: How to Learn Any Language Fast and Never Forget it.

 

Dzięki za uwagę i owocnej nauki.

Artur P.


Kategorie: Jak się uczyćTechniki zapamiętywania Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *