, 24 września, 2017, brak komentarzy

Jak korzystać z metody słów kluczowych przy nauce słówek języka obcego?

W tym wpisie przedstawiamy instrukcją do tego, jak korzystać z metody słów kluczowych przy nauce słówek języka obcego.

 

Mówiąc skrótowo, użycie tej mnemotechniki, czyli techniki zapamiętywania, polega na utworzeniu skojarzenia pomiędzy brzmieniem słowa języka obcego a podobnie brzmiącym polskim słowem (lub wyrażeniem). Skojarzenie nieznanego nam jeszcze słowa języka obcego, ze znanym już nam słowem naszego języka ojczystego, pomoże nam w zapamiętaniu tego pierwszego.

To polskie słowo, nazywane w tej metodzie słowem kluczowym, będzie działać jako wskazówka pomagająca nam przypomnieć sobie angielskie słowo, które z nim powiązaliśmy. Nasze słowa kluczowe mają za zadanie naprowadzać nas na wymowę słowa języka obcego, a fraza – której są one częścią – pomaga nam zapamiętać jego znaczenie.

 

W naszym tekście słowa kluczowe lub ich fragmenty (te istotne dla zapamiętania angielskich słów) są zaznaczone na czerwono. W kolorze niebieskim jest powtórzone tłumaczenie słowa angielskiego na język polski.

Ucząc się kolejnych słów z naszej listy powinniśmy starać się zapamiętać nie tylko słowa kluczowe (a szczególnie fragmenty w kolorze czerwonym), ale również całą frazę, w których te słowa występują.

 

Przykład

 

Jako przykład weźmy pod uwagę to angielskie słowo:

who /huː/ – kto

Dla tego słowa, jako pomoc w zapamiętaniu, wybraliśmy następującą frazę:

/Kto huczy w lesie?/

 

I tak, słowem kluczowym, które tutaj wybraliśmy jest huczeć. Teraz potrzebujemy skojarzyć to słowo kluczowe z angielskim słowem who.

I w tym właśnie celu staramy się zapamiętać tą frazę: Kto huczy w lesie?

Po pierwsze, ta fraza dostarcza nam wskazówki, co do wymowy angielskiego słowa who: huczy → /huː/.

Po drugie, ta fraza dostarcza nam wskazówki, co do znaczenia angielskiego słowa whoKto huczy? → kto

Otrzymany tą drogą łańcuch skojarzeń będzie wyglądał w następujący sposób:

who /huː/ → huczy → kto

Zapamiętując tą frazę, dziecko zadając pytanie o to, kto huczy w lesie, znajdzie niej wskazówkę, co do tego, że kto? w języku angielskim to who /huː/.

 

Wbrew pierwszemu wrażeniu, metoda ta nie jest skomplikowana i cały ten proces myślowy trwa tylko chwilę, i odbywa się prawie niezauważalnie. W ten właśnie sposób uczyliśmy się języka obcego z moim 7-mio letnim w tamtym czasie synem. W ten właśnie sposób mój syn – obecnie 10 letni – zapamiętuje słowa języka francuskiego, którego uczy się w szkole.

Metoda ta naprawdę działa! Wszystko, co dziecko potrzebuje zrobić, to ucząc się kolejnych angielskich słów, postarać się przy tym zapamiętać frazy z nimi występujące. Gwarantuję, że nauka słownictwa będzie odbywać się znacznie szybciej, niż normalnie.

 

Więcej o tej metodzie można znaleźć pod tym linkiem.

 


Kategorie: Materiały pomocnicze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *